×

Onderwaterbeton t.b.v. aquaduct

Stort onderwaterbeton aquaduct verbreding A1/A6 Weesp

Driedimensionale dobberaansturing zorgt voor optimale precisie bij onderwaterstort

Faber Betonpompen had een landelijke primeur bij het storten van het onderwaterbeton voor het aquaduct bij Weesp/Muiden voor de weguitbreiding van de A1/A6. Het is voor het eerst dat de betonpomp niet door een laser werd geleid, maar via een 3D-computeraansturing waardoor het storten via een display is te volgen.

De driedimensionale aansturing werd niet eerder in Nederland toegepast en zover Henk Boer van Faber weet, ook niet in Europa. De projecttekeningen, uitgevoerd in 3D, worden vooraf in de computer ingelezen. Via drie coördinatiepunten op het bouwterrein, die worden voorzien van prisma´s, wordt de exacte locatie van het storten doorgegeven aan het total-station. De machinist  kan via het display op zijn besturingskastje de exacte positie van de dobber, alsmede de werkhoogte, volgen. Hij leest op het scherm de storthoogte en het nog te storten aantal centimeters. “Deze 3D-aansturing biedt de mogelijkheid het werk uiterst nauwkeurig uit te voeren”, aldus Henk Boer.

Uiterste precisie

Waar bij het storten van onderwaterbeton de aansturing van de dobber via laser gebeurd, koos Faber Betonpompen voor deze 3D-computeraansturing, omdat men hier te maken had met een bijzonder complexe stort. “De onderliggende wegdelen bestaande uit een spitsstrook een tweemaal driebaansweg bestond uit dubbelzijdig gedraaide vloerelementen, noem het een wokkel”, aldus Henk Boer: “Een zeer complexe stort die op deze manier met een enorme precisie kan worden uitgevoerd.” Boer gaf toe dat dit project hem vooraf wel enige zorgen baarde: “Dat had te maken met de onbekendheid van het systeem. Ik heb nu gezien dat het perfect werkt en ben zeer enthousiast over het resultaat. Saillant detail is, dat de vader van de huidige directeur Richard Faber: Pieter Faber al 15 jaar geleden met dit idee kwam. Toen bleek het echter nog te weinig uitvoerbaar, omdat de werktekeningen nog niet in 3-D werden getekend.”

11.000 kubieke meter onderwaterbeton

Verspreid over tweemaal twee stortdagen werden in totaal 11.000 kuub onderwaterbeton gestort voor de vloer van het aquaduct over de kruising A1- A6 bij Weesp. In opdracht van Rijkswaterstaat wordt door de bouwcombinatie SAAone, bestaande uit Volker Wessels, Boskalis, Hochtief en DIF de snelweg A1-A6 tussen Amsterdam-Almere over een lengte van 20 kilometer verbreed. De A1 en A6 krijgen tussen knooppunt Diemen en de Hollandse Brug tweemaal vijf rijstroken. De A6 krijgt vanaf de Hollandse Brug tot en met de Hoge Ring bij Almere tweemaal vier rijstroken. Over het volledige traject komt een wisselbaan van twee rijstroken. Ook wordt een deel van de A1 ter hoogte van Muiden verlegd en worden diverse aanpassingen gedaan aan het totale traject van A1 en A6.

Nog dit jaar zijn de spoorbrug en knooppunt Muiderberg gereed als ook de brug Amsterdam-Rijnkanaal en de aansluiting Hogerind. Het totale project is in 2020 gereed.