×

Wegfundering Steinhude / Wunstorf

Faber Schuimbeton toegepast bij vernieuwing van weg- en voetpad

Binnen 3 dagen heeft Faber Betonpompen in Duitsland, in Steunhude en Wunstorf, 2 projecten mogen realiseren.

Tijdens het eerste project is ons alom bekende schuimbeton op duurzame wijze toegepast als wegfundering van een nieuwe weg in het veengebied nabij het Steinhuder Meer. Het toepassen van schuimbeton als wegfundering / wegdek wordt in Nederland al langer toegepast, maar is in Duitsland nog relatief nieuw. Deze constructiemethode voor wegenbouw is uitermate geschikt in situaties waarbij het hele wegdek in één keer volledig wordt uitgegraven, waarna het betonstorten ook in één bewerking wordt uitgevoerd.

In het toeristische dorpje Steinhude bleek de toepassing van het lichtere schuimbeton (Gewicht: 500 – 600 kg / m3) een ideale oplossing voor wegvernieuwing en -verbreding, zonder een ‘ouderwetse’ zware funderingsmethode te hoeven gebruiken. Door de inzet van onze gespecialiseerde betonpompen en ervaren machinisten hebben we een pompafstand van 700 meter kunnen overbruggen. In combinatie met onze snelle en schone werkmethode is een hoogwaardig eindproduct op deze wijze garandeert. (zie hieronder een film van het project in Steinhude)

Faber Schuimbeton is duurzaam, snel en overal aan te brengen, in korte tijd uitgehard, licht, sterk, uitstekend bewerkbaar, isolerend en zettingsvrij. Samen met opdrachtgever Tessmer & Sohn Wunstorf en Helge Beyer, Ingenieursbureau voor de aanleg van verkeersroutes, hebben we een prachtig stuk werk kunnen afleveren en – niet onbelangrijk – binnen budget!

Het tweede project in Stadt Wunstorf sloot naadloos aan

In de nabijheid van ons eerste project konden we gelijk aan de slag met de aanleg van een 180 meter lange fundering van een nieuw voetpad, gebruik makend van 1250 m3 Faber Schuimbeton. Door op dezelfde wijze onze innovatieve wegenbouw methode met behulp van ons Schuimbeton toe te passen, waren we in staat 2 projecten snel en opvolgend te kunnen opleveren. Met trots kunnen we zeggen; naar de volle tevredenheid van onze opdrachtgever.

Faber Schuimbeton, voorsprong door ervaring en techniek

Vanaf begin jaren 90 werken wij aan ons eigen assortiment Faber Schuimbeton. Faber Schuimbeton begint waar “normaal” schuimbeton ophoudt, denk hierbij aan vezelversterkend schuimbeton, waterdoorlatend schuimbeton en schuimbeton gemengd met polystyreen: poly-schuimbeton. Door deze ontwikkeling vergaat het realiseren van een werkvloer / vloeivloer ons snel en eenvoudig. Tevens beschikken wij over in eigen beheer ontwikkelde schuimbeton menginstallaties, waarmee we onze kwaliteit en producteigenschappen op een constant hoog niveau weten te houden.

Vragen over deze of andere toepassingen van Schuimbeton / Celbeton?
Bel Gerben Lemstra: 06 – 20 39 04 15

 

Onderwaterbeton t.b.v. aquaduct

Stort onderwaterbeton aquaduct verbreding A1/A6 Weesp

Driedimensionale dobberaansturing zorgt voor optimale precisie bij onderwaterstort

Faber Betonpompen had een landelijke primeur bij het storten van het onderwaterbeton voor het aquaduct bij Weesp/Muiden voor de weguitbreiding van de A1/A6. Het is voor het eerst dat de betonpomp niet door een laser werd geleid, maar via een 3D-computeraansturing waardoor het storten via een display is te volgen.

De driedimensionale aansturing werd niet eerder in Nederland toegepast en zover Henk Boer van Faber weet, ook niet in Europa. De projecttekeningen, uitgevoerd in 3D, worden vooraf in de computer ingelezen. Via drie coördinatiepunten op het bouwterrein, die worden voorzien van prisma´s, wordt de exacte locatie van het storten doorgegeven aan het total-station. De machinist  kan via het display op zijn besturingskastje de exacte positie van de dobber, alsmede de werkhoogte, volgen. Hij leest op het scherm de storthoogte en het nog te storten aantal centimeters. “Deze 3D-aansturing biedt de mogelijkheid het werk uiterst nauwkeurig uit te voeren”, aldus Henk Boer.

Uiterste precisie

Waar bij het storten van onderwaterbeton de aansturing van de dobber via laser gebeurd, koos Faber Betonpompen voor deze 3D-computeraansturing, omdat men hier te maken had met een bijzonder complexe stort. “De onderliggende wegdelen bestaande uit een spitsstrook een tweemaal driebaansweg bestond uit dubbelzijdig gedraaide vloerelementen, noem het een wokkel”, aldus Henk Boer: “Een zeer complexe stort die op deze manier met een enorme precisie kan worden uitgevoerd.” Boer gaf toe dat dit project hem vooraf wel enige zorgen baarde: “Dat had te maken met de onbekendheid van het systeem. Ik heb nu gezien dat het perfect werkt en ben zeer enthousiast over het resultaat. Saillant detail is, dat de vader van de huidige directeur Richard Faber: Pieter Faber al 15 jaar geleden met dit idee kwam. Toen bleek het echter nog te weinig uitvoerbaar, omdat de werktekeningen nog niet in 3-D werden getekend.”

11.000 kubieke meter onderwaterbeton

Verspreid over tweemaal twee stortdagen werden in totaal 11.000 kuub onderwaterbeton gestort voor de vloer van het aquaduct over de kruising A1- A6 bij Weesp. In opdracht van Rijkswaterstaat wordt door de bouwcombinatie SAAone, bestaande uit Volker Wessels, Boskalis, Hochtief en DIF de snelweg A1-A6 tussen Amsterdam-Almere over een lengte van 20 kilometer verbreed. De A1 en A6 krijgen tussen knooppunt Diemen en de Hollandse Brug tweemaal vijf rijstroken. De A6 krijgt vanaf de Hollandse Brug tot en met de Hoge Ring bij Almere tweemaal vier rijstroken. Over het volledige traject komt een wisselbaan van twee rijstroken. Ook wordt een deel van de A1 ter hoogte van Muiden verlegd en worden diverse aanpassingen gedaan aan het totale traject van A1 en A6.

Nog dit jaar zijn de spoorbrug en knooppunt Muiderberg gereed als ook de brug Amsterdam-Rijnkanaal en de aansluiting Hogerind. Het totale project is in 2020 gereed.

Atletiekbanen en sportvloeren

NS Coral: ontwikkeling door innovatie

Na langdurig onderzoek hebben Nootenboom Sport en Faber Celbeton BV op projectbasis samengewerkt aan de realisatie van NS Coral, een bijzondere fundatie voor atletiekbanen en buitensportvloeren.

Rode atletiekbanen bestaan al vele jaren. Niet zo heel lang geleden kwamen er blauwe atletiekbanen bij. Nootenboom Sport voegt daar met NS Coral een sterke en ‘groene’ variant aan toe, waarvan de onderbouw wordt aangelegd met een minimale CO2-uitstoot.

Een sterk en milieuvriendelijk alternatief

Aan atletiekbanen worden hoge vlakheidseisen gesteld. Met NS Coral ontwikkelde Nootenboom Sport in samenwerking met Faber Celbeton een sterk alternatief voor de klassieke onderbouw bestaande uit lava en asfalt. Het waterdoorlatende en vezelversterkte celbeton NS Coral biedt door hoge stijfheid meer weerstand tegen zettingen uit de ondergrond dan asfalt. Hierdoor zal de atletiekbaan langer aan de vlakheidsnormen blijven voldoen.

Een ander voordeel is dat een onderbouwconstructie met NS Coral duurzamer is dan de onderbouwconstructies die in het verleden werden toegepast. In vergelijking met traditionele constructies op basis van asfalt wordt zo een reductie van 80% behaald op de CO2-uitstoot. De productie van NS Coral verloopt milieuvriendelijk. Zo hoeven minder grondstoffen te worden aangevoerd. Mocht de baan ooit worden verwijderd, dan is minder afvoer nodig.

Nootenboom Sport compenseert de CO2-uitstoot die vrijkomt bij de aanleg van de onderbouw van een atletiekbaan door de aankoop van CO2-certificaten bij Natuurmonumenten. In overleg met Natuurmonumenten bepalen opdrachtgevers hoe dit geld wordt besteed.

Een onderbouw met NS Coral is tevens goedkoper dan een klassieke onderbouw. Daarmee vormt NS Coral in alle opzichten een duurzaam alternatief voor de traditionele atletiekbaanconstructies.

In de praktijk

Nootenboom Sport en Faber Celbeton realiseerden eerder enkele sprintbanen in gemeente Tiel, die fungeerden als pilot. Het onafhankelijk keuringsinstituut ISA-Sport heeft de bouw van deze sprintbanen nauwlettend gevolgd en getoetst aan de bestaande kwaliteitseisen van de Atletiekunie en NOC*NSF. Het gehele traject is positief geadviseerd. Inmiddels zijn alle partijen zover dat de eerste 4-laans atletiekbaan met een fundatie van NS Coral in mei gebouwd gaat worden in Schoonhoven.

De belangstelling voor dit project is groot vanuit de branche, de Atletiekunie en het buitenland.

De toekomst

Naast de toepassing van NS Coral onder atletiekbanen wordt eveneens gezocht naar andere toepassingen. Zo is recentelijk een kunstgras trapveld opgeleverd in de gemeente Haarlemmermeer en zijn diverse contacten gelegd met de Nederlandse sportbonden waaronder de KNHB. NS Coral zou van grote waarde kunnen zijn onder waterkunstgras hockeyvelden in Nederland waar normaliter een asfaltbasis wordt gerealiseerd.

Mega: 25.000 en 40.000 m3 beton

Verspreid over twee jaar voert Faber Betonpompen twee megaklussen uit van maar liefst 25.000 en 40.000 m3.

Stadsbrug ‘De Oversteek’ in Nijmegen

In opdracht van Bam Civiel BV en Max Bögl Nederland B.V. storten we over een periode van twee jaar 40.000 m3 Celbeton voor de nieuwe stadsbrug ‘De Oversteek’ in Nijmegen.
Deze nieuwe 60 meter hoge en 950 meter lange brug verbindt Nijmegen-West met Nijmegen-Noord en zal in november 2013 worden opgeleverd. Met de aanleg van deze brug wordt de bereikbaarheid verbeterd maar ook gezorgd voor een betere spreiding van het verkeer over de stad. Onze taak is het vullen van de pijlers met Celbeton (zie foto boven). Na de bouwvak start de eerste fase en in 2013 vervolgen we de opdracht.

Renovatie Raadhuisplein in Drachten

Daarnaast verpompen we betonmortel voor een werk- en betonvloer met een oppervlak van maar liefst 70.000 m2 in opdracht van de Koopmans Bouwgroep. Met dank aan, en in samenwerking met Betonwerken Nederland verpompen we zo’n 25.000 m3 betonmortel voor de renovatie van het Raadhuisplein in Drachten.
We starten met een 1400 kg/m2 Celbeton werkvloer waarna we samen met Betonwerken Nederland de betonvloer aanbrengen. start het project medio april.